Storytelling en beleving zijn niet meer voldoende voor cateraars

Olivier Minne: "Innovatieve technologie belangrijker dan ooit"

Dark kitchen
Olivier Minne: "De opkomst van de 'dark kitchens' is niet meer te stuiten"

Voor senior consultant Olivier Minne van het kennisnetwerk Foodservice Alliance is het duidelijk waar de grootkeukens moeten op inzetten de komende jaren. "Storytelling en beleving zijn niet meer voldoende. Cateraars zullen nog meer moeten centraliseren en de consument op elk moment van de dag een ruime keuze aanbieden", klinkt het. "Innovatieve technologie is belangrijker dan ooit."

Uitdagingen

Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst voor grootkeukens en cateraars? 

Olivier Minne: "Het is duidelijk dat de grootkeukens en cateraars heel sterk hebben geleden onder de coronacrisis. Door het eerst verplichte en later aangemoedigde thuiswerken, werd er natuurlijk ook massaal thuis gegeten in plaats van in de bedrijfskantine. De mensen lieten ook steeds meer maaltijden aan huis leveren via Deliveroo, Uber Eats en andere gelijkaardige bedrijven. En ook nu corona grotendeels achter de rug is, komt het een en ander maar traag terug op gang. De mensen hebben de voordelen leren kennen van het huis uit werken en dus ook het gemak van thuis maaltijden bestellen."

Bedrijfskantines onbenut

"Veel bedrijfskantines blijven voor een groot stuk onbenut. De uitdaging is dus om die consumenten terug te winnen, maar daarvoor zullen de cateraars wel hun businessmodel moeten bijstellen en vooral meer inzetten op technologie die de variëteit en het comfort voor de consument verhogen. Cateraars zullen ook efficiënter en kostenvriendelijker moeten leren werken, om zich te kunnen aanpassen aan de gewijzigde verwachtingen van de klant. Die wil niet altijd meer op hetzelfde moment en op dezelfde locatie eten."

"Medewerkers zullen op hun smartphone aangeven wanneer ze op het bedrijf komen en of ze er zullen eten"

Food delivery
"De mensen hebben de voordelen leren kennen van het huis uit werken en dus ook het gemak van thuis maaltijden bestellen"

FOCUSPUNTEN 

Wat zijn de focuspunten voor de komende jaren? 

"Een aantal gebruiken en gewoontes uit de coronacrisis gaan we nog lange tijd meedragen of blijven mogelijk voorgoed. Zoals het thuiswerken dus en ook het thuis eten, al dan niet via bestelling aan huis gebracht. Het klassieke model met bedrijfskantines met een pak personeel waar 's middags voor iedereen een lunch wordt aangeboden, raakt achterhaald door het wijzigende gedragspatroon van de consument."

"Er zal dus meer ingespeeld moeten worden op wanneer wie wat precies wil gaan eten. Het is dus belangrijk om op voorhand te weten hoeveel personen er precies komen eten en dan liefst ook nog eens wat ze willen eten. Innovatieve technologie waarbij medewerkers op hun smartphone kunnen aangeven wanneer ze op het bedrijf komen en of ze er zullen eten, is de toekomst."

Meer centraliseren

"Storytelling en beleving zijn niet meer voldoende als meerwaarde voor cateraars. De opkomst van de 'dark kitchens' is niet meer te stuiten. De cateraars zullen dus ook meer moeten gaan centraliseren en de consument op elk moment van de dag een ruime keuze aanbieden."

"Ook variatie is dus erg belangrijk op de momenten dat de medewerker dan toch nog eens naar de werkvloer komt. Vaak gaat het dan om momenten dat het hele team nog eens samenkomt en dan wordt er ook best een leuke beleving rond de maaltijd gecreëerd, zoals een pizza- of een sushimiddag met de collega's."

KLANTENGEDRAG

Welke gedragsveranderingen verwacht u bij de klanten?

"Zoals al aangehaald, werkt de klant of consument nu veel meer van thuis uit. En die klant is ook steeds meer verwend en gericht op keuzevrijheid en gebruiksgemak. Zeker in de grote steden is het aanbod echt gigantisch."

"De consument maakt ook graag gebruik van diensten die boodschappen aan huis leveren, zoals bijvoorbeeld van het start-upbedrijf Gorillas, dat zo ook maaltijden levert."

"Verder is er toch een stijgende interesse in gezonde, voedzame maaltijden. Kijk maar naar het succes van een HelloFresh bijvoorbeeld. Cateraars zouden ook op die markt kunnen springen door zelf pakketten met ingrediënten en de receptuur aan te leveren."

OPLOSSINGEN

Welke technologische oplossingen zullen volgens u belangrijker worden? 

"Ik geloof heel sterk in het concept met 'slimme koelkasten' op de werkvloer. Het bedrijf Tasties heeft dat erg succesvol uitgewerkt. Zo'n slimme koelkast met gezonde en verse maaltijden kan geopend worden met een QR-code en weet ook automatisch wanneer ze moet bijgevuld worden."

"Door labels en sensoren weten de koelkast en het achterliggende systeem ook welke maaltijden populair zijn en daar kan de aanvulling op afgestemd worden. Het kan niet alleen gebruikt worden voor de lunch maar ook voor een ochtendsnack en zelfs voor maaltijden om mee naar huis te nemen voor 's avonds thuis."

"Ook apps op de smartphone om maaltijden en snacks te bestellen, zullen steeds meer aan belang winnen."

Tasties frigo
"Een slimme koelkast kan geopend worden met een QR-code en weet ook automatisch wanneer ze moet bijgevuld worden"

TIPS

Welke tips heeft u voor verantwoordelijken van grootkeukens en grootkeukenkoks met het oog op de toekomst?

"Samenvattend kan ik zeggen dat het vooral belangrijk is om optimaal de technologie, die gericht is op keuzevrijheid en comfort van de consument, te benutten. Hou rekening met het gewijzigde werkpatroon van de consumenten, die veel meer van thuis uit werken. Ook de thuiswerkende medewerker heeft behoefte aan een gezonde maaltijd en ook daar kan je als grootkeuken, bijvoorbeeld via de aanlevering van pakketten met ingrediënten of via het vullen van 'foodlockers', een rol in spelen."

Meer weten over

FOODSERVICES

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij FoodServices 

FoodServices maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.