Aangepaste dienstverlening met minder medewerkers grootste uitdaging

Michel Croisé: "Na coronacrisis, de inflatiecrisis"

Michel Croisé Sodexo
Michel Croisé, president Sodexo Belgium Luxemburg en van UBC (Belgische Unie van Cateraars):
"'Grootkeuken' dekt de lading niet (meer) en is bovendien pejoratief en voorbijgestreefd"

De activiteiten van Sodexo spitsen zich toe op facility management en catering: bedrijfsrestaurants (voor iets meer dan de helft) en maaltijden in ziekenhuizen, universiteiten, bij Defensie of bij senioren. Volgens Sodexo zijn de uitdagingen voor de sector: gemotiveerde medewerkers vinden, correcte lonen kunnen uitbetalen, omgaan met de kosteninflatie en apps voor de eindklanten verder verfijnen.

uitdagingen

Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst voor grootkeukens en cateraars?

Personeel

Michel Croisé: "In de coronaperiode zijn veel ontslagen gevallen in de sector en hebben veel medewerkers zelf afgehaakt. De grootste uitdaging is: dezelfde service van vroeger aanbieden met minder personeel, en gemotiveerd personeel vinden."

Lonen, verkoopprijzen

"Een tweede zaak: de lonen. Die liggen in de cateringsector niet echt hoog. De sector moet aantrekkelijker worden om het tekort aan medewerkers op te vangen. Dat zou dan prijsstijgingen tot gevolg kunnen hebben. Ook de verkoopsprijzen zouden idealiter significant moeten stijgen. In het verleden werden de maaltijden in bedrijfsrestaurants vaak gesubsidieerd door de werkgever. Steeds meer betaalt de consument het volledige bedrag. Maar als die in een bedrijfsrestaurant 7 euro – zeg maar de waarde van een gemiddelde maaltijdcheque – dient te betalen voor een warme maaltijd met drankje, wordt dat beschouwd als 'veel'. Terwijl er geen enkel traditioneel restaurant is waar je voor dat bedrag nog maar een snelle hap kan vinden. En dan zitten we in de uitloop van de coronaperiode met nog een extra uitdaging op het kostenvlak door de inflatie. De ene crisis loopt misschien langzaam ten einde, maar die vloeit al over in een nieuwe."

Sodexo interview
"We moeten waarde creëren door beleving en een gevarieerd en hedendaags aanbod"

Digitalisering en waardecreatie

"We moeten verder investeren in de apps die het bestellen versnellen en vergemakkelijken. En we moeten 'waarde' creëren, zodat de consument bereid is te betalen voor beleving (mooie ontmoetingsplek, trendy gerechten, vriendelijk personeel) en een gevarieerd en hedendaags aanbod."

Flexibiliteit

"De bezetting van de bedrijven fluctueert zeer sterk, maar de flexibiliteit van onze personeelscontracten (in het kader van de wetgeving) evolueert niet mee. Dat is toch wel een ernstig probleem."

FOCUSPUNTEN 

Wat zijn de focuspunten voor de komende jaren?

"We zullen vooral moeten focussen op een flexibele inzet van de resources, op inflatiemanagement en groei bij bedrijven of instellingen die op dit moment hun cateringactiviteiten nog niet uitbesteden."

Verder ligt de focus voor Croisé op: het voedingsaanbod en de service verder verduurzamen, de schaarste van talenten, de digitalisatie versnellen met toenemende aandacht voor gezondheid en beleving.

Barista Sodexo
"We verwachten dat werknemers meer zullen spenderen op de dagen dat ze op het werk zijn"

KLANTENGEDRAG

Welke gedragsveranderingen verwacht u bij de klanten?

"We verwachten dat de medewerkers van de bedrijven minder naar hun werkplek zullen blijven komen. En dat ze meer zullen spenderen op de dagen dat ze er wél zijn. Door bijvoorbeeld maaltijden mee naar huis te nemen voor de dagen dat ze thuis werken. Of door van die speciale koffie te genieten, geserveerd door de barista op het werk. En dan de bedrijven zelf: die zullen nog meer verantwoordelijkheid leggen bij de cateraars. Maar meer verantwoordelijkheid in een nog onvoorspelbare context is niet altijd realistisch of haalbaar. Het beheer van onze diensten neemt toe qua complexiteit."

"Smart fridges en onbemande shops met de hele dag door een voedingsaanbod zijn oplossingen voor kleinere instanties"

OPLOSSINGEN

Welke technologische oplossingen zullen volgens u belangrijker worden?

"Voor kleinere bedrijven en instellingen denken we aan digitale toepassingen zoals de zogenaamde 'smart fridges' en onbemande shops met de hele dag door een voedingsaanbod. De consument krijgt ook een digitale beleving via apps met toegang tot informatie qua gezondheid en duurzaamheid, kan zijn favoriete maaltijd ermee bestellen, enzovoort."

TIPS

Welke tips heeft u voor verantwoordelijken van grootkeukens en grootkeukenkoks met het oog op de toekomst?

"Trends volgen en blijven leren is een van de belangrijkste tips. Aandacht voor onze klant en consument verhoogt de kansen op tevredenheid, en dat geeft voldoening. Op die manier blijven we bij, want de siteverantwoordelijken hebben een job met impact op de veiligheid, efficiëntie, duurzaamheid, en op de gezondheid van de consumenten. En we moeten goed beseffen dat de consument veeleisend wordt, mede omdat hij bij wijze van spreken om de hoek een aantal trendy restaurants vindt voor de lunchpauze. Dat zijn de plaatsen waarmee het moderne bedrijfsrestaurant vergeleken wordt: een hippe locatie, met gezonde voeding en aandacht voor lokale producten, seizoensgroenten en -fruit en aandacht voor duurzaamheid."

'Rechtzetting'
Michel Croisé wijst ons graag op een 'verouderd woordgebruik': " 'Grootkeuken' dekt de lading niet (meer) en is bovendien pejoratief en voorbijgestreefd. Sodexo, net zoals de andere bedrijven in de cateringsector, heeft restaurants met een bepaalde beleving. Daar draait het om in de toekomst."

Meer weten over

FOODSERVICES

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij FoodServices 

FoodServices maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.