Meer kennis bij aanbestedende instanties is must

Anneleen Vandewynckel: "Je koopt niet alleen eten maar een logistiek proces"

Om meer zicht te krijgen op de grootkeuken van de toekomst, steken we deze keer ons licht op bij de sectorfederatie van bereide maaltijden in België: Brema. Want scholen, andere instellingen en bedrijven bieden steeds meer bereide gerechten aan (volledige maaltijden die onmiddellijk of na een kleine manipulatie kunnen worden opgediend). De insteek van deze bijdrage beperkt zich dus tot de bereide maaltijden in deze markt. Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Brema, was zo vriendelijk op onze vijf vragen te antwoorden.

Anneleen Vandewynckel
"We ervaarden de afgelopen jaren dat de inkopers van onder meer scholen, rusthuizen, en gevangenissen onze sector niet goed kenden"

Uitdagingen

Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst voor grootkeukens en cateraars?

Maaltijden op maat

Anneleen Vandewynckel: "Een belangrijk aspect wordt het tailormade eten, het aanpassen van de menu's aan de behoeftes van je publiek. Oudere personen bijvoorbeeld hebben een verminderd smaak- en hongergevoel. Met nutritievolle maaltijden kan je daar volledig op inspelen: veel nutritionele waarde in kleinere hoeveelheden voedsel. Niet alleen de nutritionele waarde kan aangepast worden per doelgroep, ook de porties zelf. Zo kom je dan tot proportioneerbare maaltijden voor ouderen en voor opgroeiende kinderen, om maar een voorbeeld te noemen."

Prijs

"Een tweede uitdaging voor grootkeukens en cateraars is natuurlijk het hoofd bieden op het vlak van prijs. Onnodig te zeggen dat de gestegen grondstofprijzen en de vraag van de klanten om toch aan de oude prijzen te blijven leveren, de hele sector bedreigt. Een eerlijke en correcte prijs is onvermijdelijk."

Schuif aan tafel bij een bedrijf of instelling die al werkt met een leverancier die u wilt leren kennen

FOCUSPUNTEN 

Wat zijn de focuspunten voor de komende jaren? 

"We ervaarden de afgelopen jaren dat de inkopers van onder meer scholen, rusthuizen, en gevangenissen onze sector niet goed kenden. Ze zijn vaak niet op de hoogte van hoe hoogwaardig, voedselveilig en duurzaam onze maaltijden geproduceerd worden en welke uitdagingen er zijn bij het produceren van bereide maaltijden. En niet goed op de hoogte van wat er mis kan gaan in het aanbestedingsproces. De fabrikanten hebben heel wat kennis en praktijkervaring die ze graag delen. Zij zijn op de hoogte van alle moderne technieken, innovatie en kwaliteitseisen. De kwaliteit die tegenwoordig geleverd wordt op het vlak van bereide maaltijden, is echt niet meer te vergelijken met vroeger. Wij hebben daar een actieve rol in opgenomen en wat blijkt? Dat meer kennis van onze sector zorgt voor veel efficiëntere aanbestedingen. Ik raad dan ook aan om in gesprek te gaan, en zeker ook bedrijven te bezoeken."

Brema
"Bezoek bedrijven en ga in gesprek, en heb vertrouwen in hun expertise"

KLANTENGEDRAG

Welke gedragsveranderingen verwacht u bij de klanten? 

"Onze klanten, instanties die een beroep doen op een grootkeuken/cateraar, roep ik op om hun aanbestedingsbeleid door te lichten, te herevalueren, door zich te laten informeren over de mogelijkheden en valkuilen. Met eenvoudige aanpassingen kunnen aanbestedingscontracten soms veel efficiënter uitgevoerd worden. Hou het eenvoudig, en kies zeker voor meten en verifiëren."

Driehoek prijs-kwaliteit-duurzaamheid

"Alle aanbestedingen werken met de driehoek prijs-kwaliteit-duurzaamheid. Bepaalde specifieke eisen op een van de drie punten betekenen soms grote concessies op de andere pijlers. De balans is niet eenvoudig te vinden – en toch kan je een betere balans vinden door kleine aanpassingen. De persoon die de aanbestedingen uitschrijft, kan natuurlijk niet van alle markten thuis zijn. Ook hier: vertrouw op de expertise van je leverancier."

OPLOSSINGEN

Welke technologische oplossingen zullen volgens u belangrijker worden? 

"Ik spreek me hier dan uit over de technologische oplossingen bij de fabrikanten van bereide maaltijden. Er is bij ons een continue innovatie, zowel in voedselveiligheid, verpakking als in productverbetering: nóg minder zout, zout vervangen door kruiden, minder vet, meer vezels … Optimaliseren van het productieproces, traceerbaarheid, digitalisering …"

Brema
"Er is een continue innovatie, zowel in voedselveiligheid, verpakking als in productverbetering"

TIPS

Welke tips heeft u voor verantwoordelijken van grootkeukens en grootkeukenkoks met het oog op de toekomst? 

– De job van inkoper is een moeilijke job. Informeer u (wat is het onderscheid tussen een koude lijn, een warme lijn, kwaliteitscertificaten, reële invulling van een duurzaamheidsbeleid …).
– Schuif als inkoper aan tafel bij een bedrijf of instelling die al werkt met een leverancier die u beter wilt leren kennen.
– Zorg voor meetbare items inzake duurzaamheid, kwaliteit, hoeveelheid …
– Bezoek bedrijven en ga in gesprek, en heb vertrouwen in hun expertise.
– Vraag op welke vlakken de leverancier duurzaam te werk gaat (oorsprong van producten, wat met transport, overschotten …). Je koopt niet alleen eten, maar ook een logistiek proces.
– Vraag gerust raad aan Brema. Stuur een mailtje via info@brema.be. Brema helpt u graag verder, geeft advies en organiseert informatiesessies.

Meer weten over

FOODSERVICES

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij FoodServices 

FoodServices maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.