Technologische oplossingen die efficiëntie verhogen lonen de moeite

Gregory Van Wonterghem: "Ploeg opstellen in functie van noden en planning"

Gregory Van Wonterghem
Gregory Van Wonterghem (en echtgenote Sophie): "Het is belangrijk om juridisch goed beschermd te zijn en we gaan daar met BECAS de komende maanden en jaren nog meer op inzetten"

Als zaakvoerder van Huis Van Wonterghem en bestuurder bij BECAS, netwerk van Belgische eventcateraars, heeft Gregory Van Wonterghem een klaar zicht op de uitdagingen in en de toekomst voor de sector. "Investeren in hoogtechnologische oplossingen die de efficiëntie verhogen, loont zeker de moeite", zegt Van Wonterghem, die ook waarschuwt om niet overhaast nieuwe vaste krachten aan te trekken.

Uitdagingen 

Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst van grootkeukens en cateraars?

GESCHIKTE MEDEWERKERS

Gregory Van Wonterghem: "In onze sector, de eventcatering naar zowel particulieren als B2B, is het nu bijzonder druk en dat is op zich natuurlijk wel goed nieuws. Maar het is wel zo dat we dit niet meer kunnen bolwerken met onze vaste krachten alleen. We moeten een beroep doen op flexi's en freelancers. Het is sowieso moeilijk om nog personeel te vinden in deze branche waarin veel mensen gestopt zijn tijdens de coronacrisis. Ze stapten over naar sectoren met meer zekerheid en met minder tot geen avond- en weekendwerk. Het is dus zeker een uitdaging om geschikte medewerkers te vinden."

Van Wonterghem
"Naast onze vaste krachten doen we een beroep op flexi's en freelancers"

INHAALFEESTEN TIJDELIJK FENOMEEN

"De reden dat het nu bijzonder druk is, is dat we op een kruispunt zitten van de zogenaamde 'inhaalfeesten', die dus tijdens corona niet konden doorgaan, de normaal geplande feesten en de nieuwe feesten die er binnenkort ook nog aankomen. Maar dat blijft niet duren. We voelen nu al dat het naar het laatste kwartaal toe al aan het afnemen is. De 'inhaalfeesten' zijn dan allemaal achter de rug en de 'knaldrang' bij de mensen neemt ook stilaan af. En natuurlijk speelt ook de onzekerheid op veel fronten stilaan mee: de oorlog in Oekraïne, de stijgende prijzen voor energie en allerlei levensmiddelen … De klanten denken al eens meer na voor ze een uitgave doen."

Vanuit BECAS werken we met evenementenorganisatoren aan afspraken om clausules in te bouwen in de contracten

FOCUSPUNTEN 

Wat zijn de focuspunten voor de komende jaren? 

"Vanuit onze koepelorganisatie BECAS werken we met de grote evenementenorganisatoren aan afspraken om bepaalde clausules in te bouwen in de contracten. In deze onzekere tijden met snel fluctuerende prijzen is dat echt wel belangrijk. Zeker omdat we in onze sector steeds lang op voorhand ons aanbod en prijszetting moeten kunnen doorgeven. We willen niet voor situaties komen te staan waarbij een bepaald product tegen het tijdstip van het evenement heel wat duurder geworden is en we dan verplicht zouden zijn om met verlies te werken. Ik denk bijvoorbeeld aan vis op het menu. In zo'n clausule kan dan opgenomen worden dat we met kweekvis mogen werken, die ook van goede kwaliteit is, in plaats van op zee gevangen vis als er een bepaalde prijs overschreden wordt. Ook Horeca Vlaanderen werkt hier goed aan mee. Het is dus heel erg belangrijk om juridisch goed beschermd te zijn en we gaan daar de komende maanden en jaren nog meer op inzetten."

KLANTENGEDRAG

Welke gedragsveranderingen verwacht u bij de klanten? 

PARTICULIERE KLANT

"We moeten hier een onderscheid maken tussen de particuliere klant en de bedrijven en grote organisaties. In de particuliere markt blijven de huwelijksfeesten een groot onderdeel uitmaken van onze omzet. En die trouwfeesten zijn 'heilig' bij manier van spreken. De trouwlustigen budgetteren dat ruim op voorhand en zullen er niet vlug op beknibbelen."

Van Wonterghem
"We merken dat een feest niet altijd zo groot wordt als wat er aanvankelijk werd geboekt"

B2B

"In de B2B (business-to-business, n.v.d.r.) zien we wel een andere beweging. Daar wordt er toch harder onderhandeld en vaker gekozen voor de iets goedkopere producten bij de keuze van de menu's of bij recepties. Daar wordt bijvoorbeeld meer gekozen voor gekweekte in plaats van wilde producten."

"De voorbije maanden, bij het lossen van de coronaregels, hebben we veel meer boekingen op het laatste moment gezien. Maar dat lijkt me een tijdelijk fenomeen. Wat we ook wel merken is dat een feest niet altijd zo groot wordt als wat er aanvankelijk werd geboekt. Gemiddeld valt zo'n 20 procent van het aantal personen waarvoor geboekt werd af."

OPLOSSINGEN

Welke technologische oplossingen zullen volgens u belangrijker worden? 

"Bij Van Wonterghem hebben we in de coronaperiode geïnvesteerd in een nieuw intelligent kooksysteem (iVario Pro van Rational). Het systeem is computergestuurd en werkt met programma's die je ook 's nachts kunt laten werken. Op die manier kun je heel efficiënt en tijdbesparend grote hoeveelheden bereiden. Het grote voordeel is dat je er niet steeds rond en bij moet zijn. Investeren in hoogtechnologische oplossingen als deze loont zeker de moeite."

TIPS

Welke tips heeft u voor verantwoordelijken van grootkeukens en grootkeukenkoks met het oog op de toekomst?

"Het kan verleidelijk zijn om, nu het aantal feesten weer sterk aantrekt, bijkomende nieuwe mensen aan te werven, maar ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Het kan immers vlug weer omslaan. De huidige heropleving zal naar het einde van het jaar toe wellicht al flink bekoeld zijn. Bij nieuwe vaste aanwervingen sleep je heel wat vaste kosten mee. Het is beter om in te zetten op de zogenaamde extra's; en die zijn vlot te vinden nu veel mensen in deze dure tijden graag iets bijverdienen. Mijn advies is dus om goed je huiswerk te maken en een ploeg op te stellen in functie van je noden en planning."

Meer weten over

FOODSERVICES

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij FoodServices 

FoodServices maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.